Welcome to Close Combat Series
  Login or Register Home  ·  Downloads  ·  Forums  ·  Combat Camera  ·  Help  

  Survey
Do incapacitations count as a soldier's kills?

Yes
No



Results
Polls

Votes 1270
Comments: 1

  Shout Box!!

Only registered users can shout. Please login or create an account.

  Main Menu
Articles & News  
    Help
    Player`s News
    Site News
    Multiplayer
    Terrain Challenge
    Boot Camp
Community  
    Forums
    Downloads
    Combat Camera
    MOOXE @ Youtube
    Statistics
Members  
    Private Messages
    Your Account
    Logout

  Donations
Anonymous - $25.00
08/15/2022

Anonymous - $25.00
08/15/2022

Anonymous - $25.00
12/18/2021

Anonymous - $100.00
11/08/2021

Anonymous - $15.00
04/09/2021

Anonymous - $100.00
04/05/2021

Anonymous - $20.00
02/20/2021

Anonymous - $10.00
12/29/2020

Anonymous - $1.00
11/06/2020

ZAPPI4 - $20.00
10/10/2020

Find our site useful? Make a small donation to show your support.



Search for at
Close Combat Series Advanced Search


 Author
Message
 
AT_Stalky

Rep: 27.4
votes: 10


PostPosted: Fri Oct 13, 2006 8:11 pm Post subject: För Svenskar - Kommentarer & frågor Polarfuchs - Op 1&am Reply with quote

OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS
Endast kommentarer angående detta ämne här:


Kommentarer och frågor rörande Polarfuchs och Op 1 & Op 2, samt det forskningsarbete jag presenterar här görs på denna sida, endast på svenska.

Link till huvudsidan i ämnet: http://www.closecombatseries.net/CCS/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2938

Jag antar att någon som läst listan från ” Sid 31 Vilken förband fanns i Norge 1943 1/7 och vilka skulle tillföras? MILITÄRHISTORISKA AVDELNINGEN VID MILITÄRHÖGSKOLAN har uppgifter om Tyska militära förband i Norge 1943 1/7. Det är mikrofilmade tyska dokument, vilka man fått från USA.” i detta dokument vilken som finns i mitt fördjupningsarbete noterar man att Infanteri Divisionerna som är med i FS 1.0 inte stämmer. Jag har lärt mig att bli mycket källkritisk efter detta misstag. I FS 1.1 skall rätt divisioner vara med enligt Sid 31. Att rätta till detta är mycket tidsödande.

Har du frågor eller kommentarer, skriv ett e-mail till mig: at_stalky [at] hotmail [dot] com eller sänd mig ett PM; det går också bra att skriva inlägg nedan om man är registrerad användare på CCS.

Mats Wilkman
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
 
vischy




PostPosted: Thu Oct 26, 2006 3:32 pm Post subject: Tillägg i källförteckningen? Reply with quote

Gissar att du har koll på den nyligen(?) släppta

Jan Linder
KRIGSFALL SVERIGE!
Tysklands anfallsplan mot Sverige 1943
196 s., 15 x 21,5 cm, ill. i sv/v, kartor, inb., hård pärm

Finns på smb
http://www.smb.nu/pos/06/10_dubbel.asp
Back to top
View user's profile Send private message
 
AT_Stalky

Rep: 27.4
votes: 10


PostPosted: Thu Oct 26, 2006 4:56 pm Post subject: Hej Reply with quote

Hej

Nja

Den skall levereras 28/10 så dagarna efter, då hänger jag vid brevlådan.

Läser i SMBs referat av Linders bok, om Polarfuchs (fakta om Polarfuchs som alltså inte stämmer med Bamlers redogörelse). Man kan i SMBs referat t ex läsa att:

1. Det var i (15) Feb 1943 som anfallsförberedelserna tog fart på allvar..
Detta kanske inte är helt korrekt, det var i sista dagarna 1942 som det gjordes. Bamler säger i sin redogörelse ”Polarfuchs” från 1946 detta. Citat :
Under de sista dagarna av december 1942 kallades jag som generalsstabschef hos befälhavaren för trupperna i Norge genom telegram från krigsmaktens överkommando (OKW) till en konferens i högkvarteret i närheten av Rastenburg.”
”Jag avreste med flyg till Ostpreussen.”
”Jag mottogs av generalöverste Jodl, som gav mig i korta ordalag en muntlig order att utarbeta en operationsplan för ett anfall med huvudstyrkorna från Norge mot Sverige. Projektet skulle framläggas så snart som möjligt och senast inom 8 veckor, d v s senast i februari 1943. Vid utarbetandet av planen var det nödvändigt att utgå från följande: "" Slut citat-

Warlimont säger i sin redogörelse för Polarfuchs:
"”Vid sina överläggningar 15 februari, med generalstabschefen ((Bamler)) hos W.B. Norwegen syntes general Jodl ha inskränkt sig till att endast göra bedömande av Norges säkerhet ur allmänna synpunkter.”"


Von Schell (skapade Op I & II), var mycket erfaren officer som var lärare i taktik vid tyska krigsakademin 1933-36, och från 1936-39 chef för pansar och motoravdelningen i krigsministeriet. 1939-42 var han ledare för den militära och civila fordonsproduktionen. Han befordrades 1942 och fick i uppdrag att bygga upp 25:e Pz Div i Norge, denna order fick han redan i årsskiftet 1942-43, han tog över 25:e Pz Div 1/1 1943.

Det framgår också av Von Schells redogörelse vilken publicerades i NMT 1961 att det var 10 Feb som han fick sin order att göra Op 1. Alltså innan mötet 15 Feb 1943.

Man kan ju visserligen fråga sig vad man menar med, "tog fart på allvar"?
Var det när Bamler fick orden att göra planen, vilket var i slutet av 1942 eller?
---




2. Linder låter anfallet ske 2 Juli 1943. Men, det är inte så det var tänkt ENLIGT Bamler’s redogörelse för ”Polarfuchs” från 1946!

Bamler och Falkenhorst önskade att anfallet skulle ske under sommaren, men Warlimont och Jodl sa att det skulle ske vintern 1943-44.
Bamler säger i sin redogörelse i Polarfuchs: Citat:
””I slutet av maj 1943: ”I slutet av maj kallades jag av – Keitel – till der Führers högkvarter i Berchtesgarden för en ny konferens. – Sedan jag för Keitel hade anmält min ankomst, sände han mig till ställföreträdande stabschefen vid OKW:s operationsavdelning, generallöjtnant Warlimont. Denne förklarade för mig, att han hade arbetat igenom operationsplanen men att den enligt hans egen övertygelse och krav från andra insatser var nödvändigt att företa vissa ändringar i denna plan. Så t. ex. borde operationen genomföras icke på sommaren eller våren utan på vintern, emedan floderna och sjöar då var frusna och icke utgjorde ett så allvarligt hinder.”
”Dessutom var antalet upptagna divisioner alldeles för stor
och framför allt var det obekant, huruvida man till Norge skulle kunna överföra ytterligare några divisioner, något som man på sin tid hade gått med på att göra.”
Bamler avfärdade Warlimont’s ändringar, där han framhöll att ”operera med stridsvagnar norr om Elverum under bergsterrängs svåra betingelser var meningslöst”. Bamler hade invändningar mot anfallsstyrkans reducering, särskilt under vinterförhållanden, då svenskarna var som starkast.
Warlimont framhöll att risken för ett engelskt landstigningsföretag under vintertid var mindre, där med hotet i ryggen mindre. Sedan följer en beskrivning om något som kan uppfattas som ett gräl:
”Det livliga dryftandet av dessa frågor ledde icke till några som helst resultat och jag föreslog slutligen att planen skulle uppges såsom outförbar. Warlimont insisterade emellertid på att fälttåget skulle genomföras vintern 1943 ((tydligen menar han vintern 1943-44)) med det antalet ((divisioner)) som förutsetts av OKW.”


Detta styrks också i 25:e Pz Divs Krigsdagbok: Noteringar:
31 Maj: Von Schell far till Oslo för diskussion med AOK:s operativa avdelning.
1-3 Juni: Bearbetning av planen efter Oslomötet.

Slutsats, efter mötet i maj mellan Bamler och Warlimont så omarbetades planen under 3 dagar, vilket styrks i 25:e Pz Divs KDB.


Man kan sedan läsa i 25:Pz Div's Krigsdagbok om uppbyggnaden och övningarna etc, sommaren var utesluten redan innan Maj 1943, senhösten 1943 skulle kanske varit teoretiskt möjligt (kanske sensommaren om Kursk föll väl ut), men som Warlimont säger i egenskap av högre befäl, att det var Vintern 43-44 som gäller. Frusen mark är bättre än höstsörjiga grusvägar etc..



3. Linder målar upp scenariot, Tigar och Pantrar anfaller, det kan man läsa på SMBs sida och i SMBs utskick, Citat: ”” Fler och fler tyska stridsvagnar – Tigrar och Pantrar, men också före detta franska vagnar – dyker upp, men de har stora svårigheter att ta sig förbi vägavbrotten. ””…

Problemet är, att 2 Juli 1943 fanns inte så många Tigrar eller Panthers överhuvudtaget, och det fanns definitivt inga i Norge. De få som fanns var vid Kursk, i väntan på sommar offensiven och i antal var de få - få - få…
Man sände aldrig Mk V eller VI till Norge, och varför skulle man det? De behövdes nog inte mot Svenskarnas 37mm kanoner, men de behövdes nog bättre mot ryssarnas 76mm & 85mm kanoner, samt deras T34 – Kv etc.. Sedan har man terängens beskaffenhet i regionen, knappast något för de klumparna (broar etc dessutom bär ej dessa, stigning etc).. Saken är den att det bästa Tyskarna hade i Norge, var Mk III och IV.


Man får väl kanske vänta med slutligt omdöme om boken tills man läst den. Men SMBs referat av boken bekymrar mig..

Jag har dock gjort två fördjupningsarbeten i frågan ”Polarfuchs” den ena finns i kortversion här på CCS, där finns sammanställt allt material som mig veterligen har framkommit i frågan:
http://www.closecombatseries.net/CCS/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2938

Ha de bra

Mats W
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
 
 
Post new topicThis topic is locked: you cannot edit posts or make replies. printer-friendly view Close Combat Series Forum Index -> Close Combat 5: Invasion Normandy


 
   
 


Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum




Forums ©





In August of 2004, Zappi, Homba, Bambam887, RedScorpion and MOOXE all pitched
in to create this Close Combat site. I would to thank all the people who have visited and
found this site to thier liking. I hope you had time to check out some of the great Close Combat
mods and our forums. I'd also like to thank all the members of our volunteer staff that have
helped over the years, and all our users that contributed to this site!