Welcome to Close Combat Series
  Login or Register Home  ·  Downloads  ·  Forums  ·  Combat Camera  ·  Help  

  Survey
Do incapacitations count as a soldier's kills?

Yes
No



Results
Polls

Votes 1245
Comments: 1

  Shout Box!!

Only registered users can shout. Please login or create an account.

  Main Menu
Articles & News  
    Help
    Player`s News
    Site News
    Multiplayer
    Terrain Challenge
    Boot Camp
Community  
    Forums
    Downloads
    Combat Camera
    MOOXE @ Youtube
    Statistics
Members  
    Private Messages
    Your Account
    Logout

  Donations
Anonymous - $25.00
08/15/2022

Anonymous - $25.00
08/15/2022

Anonymous - $25.00
12/18/2021

Anonymous - $100.00
11/08/2021

Anonymous - $15.00
04/09/2021

Anonymous - $100.00
04/05/2021

Anonymous - $20.00
02/20/2021

Anonymous - $10.00
12/29/2020

Anonymous - $1.00
11/06/2020

ZAPPI4 - $20.00
10/10/2020

Find our site useful? Make a small donation to show your support.



Search for at
Close Combat Series Advanced Search


 Author
Message
 
AT_Stalky

Rep: 27.4
votes: 10


PostPosted: Tue Oct 31, 2006 4:59 pm Post subject: SE: MILITÄR UTFLYKT Reply with quote

SE: MILITÄR UTFLYKT

Jag tänkte vi kunde dela lite tips och kanske lite foton och en kort beskrivning av besöksvärda militära anläggningar i Skandinavien.

(Det finns en utmärkt bok i ämnet ”MILITÄR UTFLYKT!” i Sverige av Leif Högberg och Jan Erik Ohlsson.)

Mats W
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
 
AT_Stalky

Rep: 27.4
votes: 10


PostPosted: Tue Oct 31, 2006 9:24 pm Post subject: Jo! Reply with quote

I somras fick jag lite tid över under en resa och kunde göra ett besök på Beredskapsmuseet.
Beredskapsmuseet ligger straxt utanför Helsingborg.

Kort historik:
9 April 1940 när Danmark och Norge ockuperades var det Svenska försvaret i ganska dåligt skick. De stora besparingarna som gjorts inom försvaret sedan mitten av 20 talet hade satt sina spår både kvantitativt och kvalitativt.
Den 14 April 1940 begärde ÖB Thörnell tillstånd att anlägga ett kanonbatteri vid Helsingborg (Batteri HB). Man skulle ha 4 pjäser tillverkade av Bofors, 15,2cm m/40. Syftet med batteriet var i först hand att det skulle hindra en Tysk landstigningsförsök i området. Vid varje kanon fanns koordinaterna för mål i Danmark, t ex Helsingörs tågstation och hamn, syftet var att hindra överskeppning till Helsingborg över det smala sundet.
Arbetet inleddes 22 april, 3 dagar innan regeringen gav sitt medgivande.
1000 civila och 800 värnpliktiga arbetade 24/7, hela batteriet skulle vara klart på 4 veckor!
Hela batteriet var inte klart på 4 veckor men väl på 47 dagar.
Kring batteriet byggdes 5 Ksp värn, samt 2st 40mm m/36 Lv Bofors i torn.
Vid kusten fanns mätstationer med vilka man ledde elden.
Kanonerna kunde skjuta 24km, projektilen väger 46 kilo, Eldhastighet var 4-5 skott / min.


Idag finns en av pjäserna och dess pjäsplats att beskåda. Den är i utmärkt skick och hela bunkern är öppen för betalande besökare.
Man har också sammanställningsbunkern öppen, där man har utställningar med olika teman.
I den stora SMB hallen, finns ”21an”, en 21cm Skoda pjäs som var en del av kustartilleriet (KA). Den är sevärd bara i sig själv.. Man har också Stridsvagnar m/40 och m/42. Pjäserna som jag såg var 7.5cm Lv m/37?, 10.5 cm Haubits m/39, 37mm Pvkan m/38 mm mm.

De föremål som är renoverade är i utmärkt skick. I ett hörn på området finns också något som min fru skulle beskriva som ett skrotupplag, men de flesta militär-historieintresserade ser fordonen och kanonerna där mer som oslipade diamanter som väntar på renovering! Man har begränsad budget, och man renoverar i den takt som ekonomin medger.

Pjäs & pjäsvärn:



Granater, 46 Kg ..


Läget i stort, värn etc, ett pjäsvärn och sammanställnings-centralen är i dag öppen.


Utmärkt information finns om hur man leder elden och hur systemet fungerade.


40mm Bofors i pjäsbrunn


”21an” denna pjäs är imponerande, och dess skick är perfekt! Den finns i SMB hallen.


Skrot? eller diamanter? Ja, det är frågan, jag ser dock något som glittrar..
Detta är ett renoveringsobjekt, som kommer att bli lika fina som resten av samlingen som finns på museet. Jag imponeras av framsyntheten, och hur de tar tillvara på dessa ovärderliga historiska objekt.


20mm Bofors m/40 Akan med Pv-lavett! Ja den finns i FS, och det är härligt att se den i detta skick och just på Pv-lavetten, man ser den dock ofta på Lv-lavetten.



Strv hinder, Det fanns det enorma betongblock som med rälsen och vagnen här kunde flyttas till vägbanan och sluta det sammanhängande strv hindret. Det finns lite av varje att se på detta utmärkta museum.


Jag rekommenderar detta museum för alla militärintresserade, är du i krokarna....
Kontrollera öppettider innan ni åker, under vintern är det inte öppet så mycket..


Hitta dit? Öppettider? Se Beredskapsmuseets egen hemsida. http://www.beredskapsmuseet.com/
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
 
Sapa

Rep: 76.3
votes: 8


PostPosted: Wed Nov 01, 2006 4:53 am Post subject: Reply with quote

Intressant Mats men du kan väl inte mena att du fått med dig din fru att titta på dessa saker Wink , i såna fall är du vädigt lyckligt lottad....

/Mats Smile
Back to top
View user's profile Send private message
 
AT_Stalky

Rep: 27.4
votes: 10


PostPosted: Wed Nov 01, 2006 11:00 am Post subject: Heheh Reply with quote

Hahahah

Det är riktigt, den trotsar naturlagarna. Smile Jag vet inte vad som förvånade de andra besökarna mest, alla fina pjäserna eller att det vandrade runt något som såg ut som en kvinna bland dem. Shocked

Till saken kanske hör att jag diskade Sad under en längre sammanhållande tid efter detta besök, huruvida det har något med saken att göra, kan jag bara säga ”inga kommentarer”… Smile

Smile

Mats W
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
 
Sapa

Rep: 76.3
votes: 8


PostPosted: Wed Nov 01, 2006 12:47 pm Post subject: Reply with quote

..eftersom jag själv gör så mycket dumt är diskmaskin ett bra tips.... Wink
Back to top
View user's profile Send private message
 
falkoga




PostPosted: Mon Nov 06, 2006 8:42 pm Post subject: Reply with quote

Verkar vara värt ett besök! Andra museer i ämnet som är värda att besöka är det liknande Siaröfortet i Stockholms skärgård och pansarmuseet i Axvall.

Erik
Back to top
View user's profile Send private message
 
 
Post new topicReply to topic printer-friendly view Close Combat Series Forum Index -> Skandinaviskt Forum


 
   
 


Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum




Forums ©





In August of 2004, Zappi, Homba, Bambam887, RedScorpion and MOOXE all pitched
in to create this Close Combat site. I would to thank all the people who have visited and
found this site to thier liking. I hope you had time to check out some of the great Close Combat
mods and our forums. I'd also like to thank all the members of our volunteer staff that have
helped over the years, and all our users that contributed to this site!